torstai 9. syyskuuta 2010

Ilmiöpohjainen oppiminen - Punkalaitumenjoki

Pohjoisseudun koulu on pieni 43 oppilaan koulu Punkalaitumen kunnan pohjoisosassa. Koulussa on kolme perusopetusryhmää ja esikoulu. Punkalaitumen joki virtaa läheltä koulua. Haluamme ilmiöpohjaisen oppimisen kautta auttaa oppilaita tutustumaan Punkalaitumenjokeen ja sen merkitykseen seudun ihmisille entisinä, nykyisinä ja tulevina aikoina.

12.8. 5-6 -luokan oppilaat saivat ensimmäiset tehtävänsä WSOY:n OPIT-ympäristöön. Näissä tehtävissä piti etsiä eri tietolähteistä perustietoja joesta ja lisäksi piti kertoa omista jokeen liittyvistä kokemuksista sekä liittää tehtävään itse otettu kuva jokimaisemasta. Harjoittelimme siis tiedonhankintaa, valokuvan muokkausta ja lisäämistä tekstiin sekä omien kokemusten kuvailua.

20.8. päätimme perustaa jokiakvaarion. Lähdimme hakemaan vettä joesta kanistereilla ja nostimme vettä "ihmisketjun" avulla ja tutustuimme koulun lähellä olevaan koskeen.
Opimme yhteistoiminnallisuutta ja ihailimme koskiluontoa läheltä.


23.8. Laskimme akvaarion tilavuuden ja vesimassan painon sekä lisäsimme veden "lappoa" käyttäen. Lisäksi opettelimme piirtämään akvaarion oikeassa mittasuhteessa vihkoon kolmiuloitteiusena. Opimme tilavuuden ja veden painon laskemista, kapillaari-ilmiön ja kolmiulotteista piirtämistä.

24.8. Lisäsimme akvaarioon suodattimen ja pohdiskelimme jokiveden sameuden syitä.
Opimme maa-aineisten huuhtoutumista ja suodatusmenetelmiä.

31.8. Puhdistimme akvaarion suodattimen ja lisäsimme valaisimen ja kasvit. Pohdimme valon merkitystä akvaarion eliöille, tutkimme loisteputken toimintaa ja asennusta sekä mietimme siitä aiheutuvaa jäteongelmaa. Kertasimme sähköturvallisuusasioita akvaarion huoltotöiden yhteydessä.

3.9. Pyydystimme salakan poikasia joelta ja saimme akvaarioon viisi salakkaa ja muutaman kotilon. Paransimme veden ominaisuuksia vähentämällä nitrittejä ja lisäämällä suodattimeen biologisen puhdistusprosessin käynnistintä. Pohdimme kalojen elinehtoja akvaariossa ja veden ominaisuuksia.

6.9. tutustuimme Pohjoisen maamiesseuran lahjoittamiin "Jokivartta Halkivahasta Oriniemeen" -kirjoihin ja aloimme etsiä tietoja jokivarren entisistä myllyistä. Oppilaat saivat uudet tehtävät Opittiin. Opimme tiedonhankintaa vieraista kirjoista.

8.9. valmistelimme tulevaa jokiretkeä ja mietimme kysymyksiä oppaalle sekä pohdimme, millaiset kysymykset olisivat hyviä. Haastattelun tekeminen ja hyvän kysymyksen ominaisuudet.

9.9. teknisissä töissä valmistetun veden korkeutta osoittavan paalun asenneus kosken yäpuolelle. Nollatason merkitys, negatiiviset ja positiiviset kokonaisluvut.












10.9. Retki joelle opas Pentti Gröndahlin kanssa entisen myllyn sijaintipaikalle ja haastattelukysymysten esittäminen. Haastattelu, muistiinapnojen tekeminen ja selostuksen kirjoittaminen retkestä Opittiin sekä kuvien ja videon editointi.

13.9. veden korkeuden seurannan aloittaminen ja korkeuteen vaikuttavien tekijöiden pohdiskelu. Tilastoinnin merkitys.
(Alku tuntuu lupaavalta, asioiden oppiminen ja opettaminen luonnollisessa asiayhteydessä tuntuu jäkevältä ja oppilaat ovat motivoituneita. 13.9. Kai Lindvall)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti